30. juni 2013

Fra Halsa i Norge til Kiruna i Sverige - del 3 av Nord-Norge/Sverigereisen

...vil du lese hele bloggartikkelen, så klikk på overskriften...

Svartisen - sett fra E6...

Vi hadde nå to lange reisedager foran oss og så med litt gru på det..Været var dog meget lovende og nesten som alltid, sol og rundt 20-21 grader. Det er OSS på ferie det selv i nord!!

Vi våkna tidlig sånn ca kl 0930 på Furøy camping og takket for oss utover formiddagen etter en bedre frokost og litt skue over ferjeanløpene og ikke minst, de andre turistene her. Det er ikke til å komme forbi at bobilfolket nesten har "overtatt" reisingen sammen med bilister i mindre biler som tar inn på hytter o.l. Ikke ofte vi ser så mange campingvogner på veien, men de dukker opp av og til. Det er plass til alle typer caravanister, telt og ikke telt, bobil eller ikke bobil, osv. Norge og Sverige er stort, har allemannsrett og det er en flekk til deg der ute et sted så kom deg ut i vår herlige natur og fauna !

Vi fikk start på bobilHelga og la i vei mot Bodø som var et av punktene underveis på turen vår. Langs E6 ruten dukket det fort opp Svartisenområdet på høyre side av bilen våres. Den lå der så vakker og innbydende selv om den også nå er rammet av smelting. Likevel ligger den på topp av isbreene i Norge blant tre - fire andre. Vi synes også at fjellområdene rundt lignet litt på det å kjøre i alpelandskapet Grossglockner i Østerrike til tider...Morsomt å sammenligne selv om høyden er vesentlig forskjellig..

Glomfjord - Tuv gikk unna men ikke i en fei....Måtte innom og tanke på en Best-stasjon på veien og der blei jeg nesten "fattig"...Vg og en smil samt melkerull skulle koste kr 978 !!!! Da blei fruen her mektig imponert over Nordlands-prisene....Men jeg skal si deg at han bak kassa blei både rød og ille berørt fordi han skjønte også at noe var galt. Da så jeg at det sto kode og greier på kortautomaten som en tysker hadde nettopp brukt - og ikke blitt ferdig ! Best-medarbeideren løp ut og fikk tak på tyskeren rett før utkjøringen fra stasjonen og reddet situasjonen og forhåpentligvis betalingen...Deretter fikk jeg "rett" pris på de få varene mine...

Saltstraumen sett fra land

Mot Bodø så dukket brua opp ved Saltstraumen. Et pit-stopp var igjen på tide og det var mange turister, også turistbusser.....Noen hadde også tatt seg ut på Saltstraumen i rib-båt ! Sikkert artig !Ser at dette er farlige stryk...Har forøvrig hørt at det er suverene dykkerforhold her ? Driver ikke med dykking så jeg kan ikke bekrefte dette dessverre...Liker meg i vann som vannmann men med snorkelutstyr hadde jeg vel sett ut som en ballong som fløt avgårde !!   Litt selvironi men det er på plass hihi...

Veien fra Bodø mot Fauske var grei nok til tross for nye bompenger.....Fra Fauske begynte vi og kjenne på sulten...Tok derfor stoppet på Kobbelvvåg og det er bare å anbefale andre å spise her...Nydelig og grei nok pris...Vi tok buffeten her på lørdagen og angrer absolutt ikke...Desserten gled også ned...Karamellpudding !!

Da vi gikk ut fra restauranten her i fjellmassivet så vi at bobilen våres var direkte skitten !!  Men å finne et sted å vaske slike doninger er ikke gjort i en bråfei skal jeg si dere...Vi leita og leita og ga nesten opp før det dukket opp en fantastisk fin Shell-stasjon på Innhavet ! Hyggelige jenter og fint vaskeområdeplass for større kjøretøy !  Nå ble bobilHelga som NY igjen...

Trøttheten begynte å sige på etter svært mange mil, svinger, opp og ned, korte pit-stopper her og der for å se skulpturlandskap og krigsminnemerker....Veien mot Ballangen føltes lang men vi fikk en liten rast til ved ferjeleiet Bogenes... Over til Skarsberget og ned til campingen i Ballangen føltes heldigvis ikke så langt og vi var glade da vi fikk parkert kjerra og strekka oss ut etter lang sittedag....

Ballangen camping har det meste, også badeanlegg...

Så bare ta med unga hit - de vil stortrives !

Utsiktspunkt på vei til Bjørnefjell

En ny dag opprant og vi fant ut at det plutselig var søndag gitt...Du verden hvor fort den første ferieuka våres har gått tross alt. Vi har kjent litt på savnet og det som har skjedd hjemme, men likevel har vi måtte ta litt ferie og være litt på avstand. Uansett holder en mobil eller pc/internett oss ganske nær de som vi er i familie til. Vi sender uansett våre tanker av og til i retning både Degernes og ikke minst alle de eldste i familien som sliter i hverdagen.

Dagen i dag skulle gå over vidda og ulike naturreservatområder og frem til hovedmålet vårt for årets sommerferie - KIRUNA !

Det var først et par bruer å forsere ved Narvik...Det gikk jo greit selv om vi måtte stå midt på den høyeste av dem fordi det var rødt lys og broarbeide. Man føler seg uendelig liten og tankene går til om broa holder vel ? Heldigvis ja, men jeg sendte en stor tanke til de som klatret på broa og vedlikeholdt - at de TORDE ! Jeg hadde aldri gjort det - ei heller min mann sa han tydelig ifra ! Høydeskrekk er ikke rette ordet når man driver slikt vedlikeholdsarbeide....

Vi nådde riksgrensen ganske greit og var med ett inne i Abisko nasjonalpark og sjøen Torneträsk ved siden av veien...utrolig stort vann du !!

Her og der var det skiltet med krigsminnemerker fra Narviksområdet og 2. verdenskrig. Svenskene deltok jo ikke men de klarte jammen og sende tyskerne under krigen over til Norge fra sitt eget land...Ufattelig !

Her er et av krigsminnemerkene hvor bl.a. russere og spesielt jugoslaver/bosniere og serbere ble drept i 2. verdenskrig. Da jeg leste minnesmerket her, var det informasjon om at under krigen var det ca 100 000 krigsfanger her. Leiren lå ved Øvre Jernvann og var en SS-leir som i en spesielt kort periode tok livet av over 500 mennesker (juli-august 1942). Drapene var sikkert bestialske siden de var ofre for en SS-sjef som drepte når det "passet" seg, mens atter andre døde av sult og sykdommer av ulike slag. Fangene i Jugoslavia ble sendt til Nord-Norge da de ikke hadde rettigheter etter Geneve-konvensjonen og derfor ikke beskyttet i henhold til datidens lover om menneskeforflytting under krig. Mistanken om tyfus var vel kanskje også en annen hovedårsak til at så mange ble drept på sykehusbrakkene fra SS-militsen. Disse fangene levde under åpen himmel og hadde tragiske boforhold. Fleste av dem måtte også delta som fangearbeidere og bygge veier over riksgrensen.... Området regnes den dag i dag som et vernet gravfelt så trå varsomt. Det finnes mer informasjon på Narviksenteret om dette uhyggelige under krigsdagene for de interesserte.

Det gjør alltid noe med en å lese noe slikt. Vi som er født på 1960 tallet har ikke verken begrep eller forståelse for krig dersom vi ikke har opplevd det på nært hold. Det går liksom ikke helt inn at dette kunne skje svært mange mennesker i og utenfor Norge.  Men det er et stort faktum - det HAR skjedd !

Videre inn mot Abisko naturreservat hadde vi stort sett flate veier og gode se-forhold til både høyre og venstre. For et flott reservat selv om vi ikke så en eneste rein!

Abisko turistområde dukket opp på sletta og vi pauset litt. Gikk ut av bobilen og mot fossen som vi hørte langt unna. Det undres meg stadig vekk at vann kan bråke slik...Men morsomt lell....Her var det virkelig driv i Abiskoelva og den gikk også i tunnel et lite stykke og ned i stor utdrevet dalsområde som også var et lite kraftanlegg i seg selv. Rett bortenfor kunne du ta stolheisen opp til Njulla tror jeg det het... Men det var jo RÅDYRT...Kr 165 pr person...dog i svenskt...rene dagskortet men du kom deg vel opp på vidda og kunne bl.a. ta midnattsola i sikte på kveldstid og heisen ned igjen da....
Sikkert verdt pengene men vi gjorde ikke det....dessverre...
ting kan vi jo angre på siden...
E10 var et godt veistykke her i naturreservatet. Vi pausa litt ved bensinmacken her i Abisko også og det var særs god "svinesundtrafikk" hehehe.....
Rene "jallashappa" med lignende varer ja.....
De kom fra nord-Norge og handla vilt....Store handlevogner...
Lyder kjent for oss østfoldinger vel ?

Vi måtte avgårde igjen etter et lengre stopp ja....Underveis så vi flere gode navn på stedene og over så vi hvordan bestefar Per Ivar fant et skilt som han mente passet seg selv ja...hahahaha !!! Man blir aldri for gammel til noe morro...

Kiruna begynte sakte og sikkert å nærme seg. Vi gledet oss til et tre-dagers stopp og mye glaning av Kiruna by, høre historien om malm og gruver, slappe av osv.
Nå sier vi takk for i dag og tenker vi snart sees igjen på bloggen før eller seinere  ?
Vi avslutter igjen med en liten fjell-florahilsen selv om det ikke er det beste fotografiet jeg har.......
God kveld du der ute et sted i vakre Norden !