28. juni 2013

Fra Vega til Halsa - del 2 av RV 17 - Kystriksveien i Norge

Vi har hatt tre deilige dager her på Vega. På torsdagen hadde vi planlagt en tur til Ylvingen men den ble det dessverre ikke noe av grunnet ferjetidene...Sukk...Vi får ta det siden....
Uansett så sykla vi litt hit og dit og vel tilbake på Vega camping slo vi oss ned blant stillhet, fuglekvitter, vakker utsikt til alle kanter og medturister fra Belgia, Nederland, Tyskland, Sverige og Norge såvidt vi kunne finne ut av med en liten rundtur hver gang vi skulle på "det glade hjørnet"....Å ha en parkering slik vi hadde det her, er bare vidunderlig !

...les hele bloggartikkelen ved å klikke deg inn på overskriften over....
Velkommen inn for en titt ....

Når alt kommer til en ende, er det på tide å bryte opp og sette seg i førersetet for videre ferd. Vi har jo en kjempelang ferd helt til Kiruna og skal vi "rekke over alt" i ferien, må vi "stå på litt"... Men vi må si at vi er flinke til å pause.. - nyte natur, fjell, fjord, utsiktspunkter og andre severdigheter underveis...

Ved Vega kai var vi nesten først, dvs. nr 2....Vi regnet med sikkerhet for at vi kom med og det gjorde vi. Derimot sto det igjen en bobil som de prøvde å få på plass etterhvert da alle andre småbiler og syklister av ymse slag var plassert...Med geleiding og dirigering fra flott ferjemannskap var det jammen på håret at sistemann fikk plass, men det gikk ! Med nødskrik ! Pytt pytt....Vanlig hverdagskost det for ferjefolket sikkert...Men absolutt forsiktig med bildørene ja....:)
Ferja "Ramtind" brakte oss over fjorden i knallvær og blikkstille hav - bare se ! Det var også herlige pluss 21 grader så vi er så fornøyde....
At havet er blikk, utsikten fantastisk og hverdagens stress og mas et tilbakelagt kapittel er vel og bra. Det kommer meg i hu en nordisk hymne så vakker at jeg velger å dele teksten med dere lesere :

En syster vill hälsa sin broder med frid
För sånger og sagor vi delat,
För gränsen som döljs utav blommor och träd
kan molnen och stjärnorna
 inte
se

Två solfyllda rum i vårt nordiska hus
Där himmelens båge är tak
Vi delar en vidöppen dörr och ett ljus
Vi delar en slösande sommarsol.
Ei mistru låg frossen i Norden en gang
Da bygde vi skansa og volla
Men sola hu steig te en julidag sprang
i tanka og hjerta blei en sang

Om solfyllda rum i vårt nordiska hus
där himmelens båge är tak
Vi delar en vidöppen dörr och ett ljus
en gyllen och slösande sommarsol

Vårt hus är ett landskap, vår dörr är en bro
Från hjärta
 till hjärta i
Norr
Vi delar ett kors i vår flagga, en tro
på barnen, naturen och fred på jord
Ja, vi älskar det fria och fjällhöga nord
....
Vi kom i land ved Tjøtta og videre på rv 17. Gjennom Sandnessjøen og over vakre Helgelandsbroa. Vi hadde rett nok opphold selv om skyene ser annerledes ut på fotografiene..De bare hang der de liksom....
Etterhvert som vi dro videre inn mot Aldersund og Rødøy gikk det mer og mer opp for oss at dette var den mest spektaktulære og vakreste av alle etapper vi har hatt på svært lenge.

Det er ubeskrivelig - må bare oppleves en eller annen gang...Trange smale veier. Høye fjell med opptil 11 % stigning. Bratt nedad med 8 %. Så et utsiktspunkt bare ut i det blå som dukker opp rundt neste sving. Guri malla sier jeg bare - selv om vi nesten måtte i dika med vår BobilHelga av og til på det smaleste for møtende trafikk...Men alle var så hyggelige og vel forlikte på veien og hilste både her og der...Sånn skal det værra !!
Å runde de Syv Søstre fjellene var et mektig flott skue. Det finnes ikke superlativer igjen så beklager folkens - ha meg unnskyldt !
Noe snø ligger igjen på de ytterste høyeste toppene...
Ved ferjeleiet og stedet Rødøy ventet den neste siste ferjen som tok ca 60 minutter. Vi var igjen så mektige heldige at det nesten ikke var til å tro - blikkstille hav, utsikt så langt en bare kunne se, og vi passerte her Polarsirkelen selv om vi ikke så den, vi så bare "kulturlandskapets" merke.
Vel over med siste ferja langs rv 17 nådde vi Halsa og tok sjansen på en overnatting her på Furøy camping. Og det var nok kjempesmart ! For i bakgrunnen ante vi at de høye temperaturene vi har hatt stort sett i hele dag, måtte vike for et lite tordenskrell og ikke minst, kraftig regnskyll.
Vi kom oss på plass og fikk satt inn strømkontakten i stikket før vi måtte sprinte inn i BobilHelga...Regnet formelig spratt i bakken men det var jo fort over..Typisk sommervær i as Norge ?

Rent visuelt har vi gledet oss masse i dag og dette er nok inntrykk som vil sitte lenge.
Når roen først har senket seg, har mine tanker igjen gått til min vakre svigerinne og ikke minst tantebarnet som fylte 20 år i dag. Jeg har sendt gratulasjoner og forstår at dagen kan være svært tung, den aller første uten en pappa tilstede. Måtte de få tatt dette lille skrittet og se på alt det positive pappa Kjell har gjort og stått for og ikke minst - vært den pappaen tantebarnet har vært svært glad i. Vi håper at tantebarnet har hatt sin støtte selv om vi er veldig langt unna. Tankene våre er hos dere stadig vekk.
Jeg avslutter del 2 av Helgelandsreisen vår med en liten bit av den norske flora. Neste etappe vil gå et eller annet sted - mulig en blåtur - vi velger å se det hele an og bare bruke tiden til innhenting av krefter. God sommer videre !