14. juli 2011

Læsø - en øy utenfor Fredrikshavn - Danmark

Læsø - øya for sinnsro og åndelig påfylling !

Vi bestemte oss ganske tidlig ved påsketider at turen til Nord-Norge skulle utsettes, og nesa heller settes sydover. Til Danmark....Per Ivar var ganske bestemt på det se....og mor følger lydig sin ektefelle gjennom 25 år....

Vi kjørte fra Rakkestad til Gøteborg. Tok deretter ekspressferja over til Fredrikshavn. Ombord på ferja sto frokosten klar ettersom vi tok 07-ferja. Frokosten var deilig og rykende varm med både bacon og eggerøre servert ved bordet. Anbefales - især når været over er rimelig godt. Å kjøre en ekspressferje er ikke bare-bare når det blåser mer enn 10 ms - og med en bobil i forhold til personbiler...
Overfarten var 2 timer og Fredrikshavn møtte oss med sol og sommerfølelse.
Ut fra ekspressferja og rundt i krysset og ned til ny ferjeinnfart - til Læsø.
Denne ferja er liten men rommer det meste - unntatt taxfree. Du får sjelero allerede ved ankomst til denne gamle ferja. Vel i havn på Læsø møter du massevis (se bildet øverst til venstre) av båter i alle prisklasser og fra svært mange land. Men likevel aner vi at det er nordmenn og svensker samt danskene som er i flertall. Og for noen båter/skuter/seilbåter/yachter....Snakker om millioner som ligger her...
De fleste tar hvileperiode her, bruker sykkel for å farte litt rundt på øya, la barna leke i havneområdet som er svært godt utrustet for både vask av ditt og datt og annet.

Vi ankom øya ganske tidlig og tok derfor en liten "runde" med bobilen. Sykle kunne vi tidsnok gjøre seinere. Bobilen rulla først ned til Byrum, øyas største tettsted. Øya har forresten ca 2000 fastboende, men tallet mangedobles sommerstid. Byrum første stopp, og opp til tårnet som vi så fra "veien". Men da mor kom fram, oppdaga hun at kameraets batteri ikke hadde ladet seg til tross for lading hele mandagen ! Skuffet, men klok av skade kunne vi altså sykle hit siden (noe vi seff. gjorde fordi bildet er jo her...).
Tårnet var laget av en mann ved navn Herr Thorvald Hansen - han ville se noe  og ærlig talt, her på 17 meteren kan du se det meste av øya ! Dyrelivet florerer og koser seg i myrene rundt hele øya, men det er også lagt til rette for både mennesker og annet her.
Byrum har marked på onsdager og her får du kjøpt kreti og pleti. Mor fikk tømt litt av lommebokas fyll....til barnebarna som har seget på..Håper de blir fornøyd !
Mot nord fant vi Østerbyhavn - der hadde Anita og Kjell fortalt oss om "Livet". De har vært her og overnattet samt fartet litt rundt. Baluba - hunden deres - endte sitt liv her for noen år siden på øya faktisk under en sykkeltur.
Østerbyhavn er en typisk havn som er fullt av båtturister. Her finner du en outlet for damer og prisene deretter. En svært god og innholdsrik fiskebutikk også. Det er et par hoteller og en campingplass også i Østerbyhavn. Vi ble fort sultne av å lukte på omgivelsene, så vi måtte få noe for ganen våres.
Inn i en strandrestaurant og bestilte øens oxekød med påfyll (kapers, rødbeter, diverse pickles og grovt hjemmelavet brød). Smakte utmerket.
På ettermiddagen fant vi den andre campingen - våres campingplass - Læsø Camping og hytteby. Aldeles utmerket og bra beliggenhet til det meste.

Etter en god natts søvn og frokost innabords, var det tid for sykling til og fra rundt på denne øyas fasiliteter. Veiene er ikke noe å klage på, asfalt selv på den minste sti ! Syklistene har det godt her, alt er tilrettelagt for de, og de som må på do...toaletter finnes overalt og er godt merket både på kart og ved veiene...
Som vanlig sliter vi alltid med et eller annet, her slet vi med luft i dekkene. Vi fylte jo syklene på Hvaler for drøye uka siden men nå var de "tomme" igjen...Akk og ve- pumpa streika...kællen litt mindre smørblid ?...Gjett...!!!
Men mor fant råd...vi har superbrugsen her på øya - og dit sykla vi (Byrum). Inne fant vi ny pumpe og vi pumpa som bare det...Hver gang vi trakk pumpa ut fulgte en del luft med...Vi skjønte ente noe (ikke mor i allefall...)....Vi får slite med det...Finner nok utav det en gang !...
Etter å ha syklet en svært lang vei - og den var rett - RETT FREM 8 km...- utrolig men sant...har ikke sånt noe i Norge vi !....Kom vi frem til Byrums tettsted. Her gikk vi rett på markedet og handlet litt sånt og prøvesmaket noe som var satt frem. Tida gikk og selvfølgelig fant vi veien innom Spegeriet her. Et gammelt meieri omgjort til delikatesseforretning samt spiseri av økologisk mat og drikke. Vi bestilte kyllingsandwich til manden og fruen fikk spegerier diverse av pølser fra gårdsmannen Juul på øya. Alt smakte behagelig og vi fikk jammen et dansk ektepar til bords....De fortalte litt om Helsingør og at de var en snartur 2 dagers visitt her...
Så fikk endelig mor bildet av tårnet og deretter syklet vi om strandveien tilbake.

Ved sydenden av øya fant vi saltkokeriet. En av øyes historiske steder. Her kom industrien ganske seint i gang men skapte mange arbeidsplasser og fortsatt gir den noen gode arbeidsplasser i 2011.
Saltkokeriet er morsomt å oppleve og du får deg noen gode innblikk i fortidens industriarbeider. Du får forøvrig kjøpt salt til kropp og til mage her om du ønsker det. Saltkokeriet har også en opplevelse sommerstid som barn og voksne kan ta del i. Her er aktiviteter fra tidlig morgen til sein ettermiddag. Eller ta med din matpakke og kos deg riktig godt. Turistene er her selvfølgelig, men det er ikke trangt. Dansk natur her gir rom for deg og ditt.

Mor fant saltprodukter for psoriasis. Valgte å kjøpe med ulike produkter for selvtesting ! Prisen var heller ikke overdådig ille og anbefales hvis du er i traktene her.

Etter saltkokeriet har du selvfølgelig hele naturreservatet foran deg. Det må du ikke gå glipp av. Her er fugler i mange typer og størrelser og de har et flott sumpområde som forøvrig er skjermet april-juni.
Hester, kuer og annet finner også veien hit. Innimellom har du en naturobservatør som rusler rundt og passer litt på.

Øya er skapt for sjelsro og sinnsoppfriskning. Du finner hvile i det meste her. Øya syder ikke av liv, diskoteker og masete shoppingssteder. Her er lease for sjel og det er virkelig balsam etter et hektisk forårsliv (vår) hjemme.

Været rår man ikke med på tur, nå i dag torsdag regner det selvfølgelig, men vi har da sykla litt for det. Vi var en tur på stranden. Hadde tenkt å vade over til Stokken som er utmerket som badested for liten og stor, men dengang ei. Vi var også innom SALTKUR på Lesø, men fikk ikke timer til verken spa, massasje eller thalassoterapibadene. Alt var fullt frem til søndag denne uka- og da har vi jo reist....Typisk oss det...kunne jo booka når vi kom og ikke vente til siste time.....Ut til syklene og da oppdaget vi at de blåsvarte skyene var heftige og vi hev oss på syklene tilbake til campingplassen igjen. Tid for hvile !

Dag 3 opprant selvfølgelig med sol bakom en grå morgen...Morrastellet unnagjort og morrabrødet klart til oss i campingvertens krypinnkiosk. Denne dagen var ikke vi sene om og hive oss på syklene igjen. Vi syklet tvers over Agerstigen (der vi bor på campingen) og ned mot Stokken. Stokken er et stykke dansk natur som befinner seg uti sjøen etter at du har vadet dit. Er det høyvann får du vann til låra, er det lavvann er det til ca knees.....Vi klarte i allefall å vade noenlunde tørrskodd over og så vann på alle kanter, flott og en helt perfekt alene-strand så langt øyet rakk !

Naturreservatet er superflott og man skulle ønske alle var like flinke til å ta vare på dette for evig tid !

Vi måtte "videre" og vadet godt og trygt tilbake....Ettersom far i huset er vesentlig høyere enn mor, måtte han bære kameraet trygt over tilbake ettersom vannet var blitt litt høyere...

Vi fant syklene der vi hadde forlatt dem, og nå så vi godt etter på kartet etter en tur rundt til havneområdet.

Vi fant en god sti selv om man måtte trille syklene en stund. Stien innebar heftige naturopplevelser og disse har mor selvfølgelig festet til minnebrikken og oppbevares også i hjernebarken for fremtiden.

Litt lengre fremme på naturreservatområdet, kom vi over en selvoverføringsbar flåte! Vi fikk tredd syklene over humpa og opp på flåten og tauet oss over til den andre siden...Morsomt!
Det var tydeligvis flere som var ute etter det samme.....

Etter en lang gåtur videre utifra naturreservatet kom vi omsider til hovedveien igjen, og det bar videre til havna for påfyll av det ene og det andre.

Vi spiste godt på lokalets kafeteria og var en snartur innom Superbrugsen etterpå. Deretter kosta vi syklene godt for naturreservatets sand, myr og tjære....Må jo ha rene sykler når man skal ut på nye turer !
Dag 4 her på Læsø blir bare pakking og nedrigging. Vi forlater øya men takker for oss og takker for det gode livet Læsø har å by på. Mulig vi stikker innom igjen !