12. juli 2013

Kristinehamn - 3 dager og så var årets 3 ukers ferie slutt.....

Kristinehamn var en av våre aller siste stopp på årets 3 ukers sommerferie.
Vi hadde som utgangspunkt start i Eventyrveien der vi bor, via Trondheim - Helgelandskysten og riksvei 17 - over til Narvik og grensepasset Bjørnfjell og så inn i Abisko - Sverige. Derifra til Kiruna, Boden, Ørnskiøldsvik, Falun og så siste stopp her.
Vi har sett mye vakker natur og begivenheter. Vi har opplevd mye til tross for det vi har stått i - og ikke minst står i med tanke på det vi har opplevd i mai og juni måneder.
Det har vært tunge stunder, men også gode stunder med gode minner og samtaler.

Ved Kristinehamn fikk vi fort valget om tre fire gode campingplasser eller stellplassen i sentralt strøk. Vi så fort at det var "greit nok" på stellplassen med mange fasiliteter, men valgte det bort grunnet støyen, for "lite uteområde grønt" og ikke minst den roen vi ofte finner på gode campingplasser. Det koster likevel så lite i forskjell - i alle fall mellom disse to her i Kristinehamn. For en natt er det greit med stellplass, men vi må alltid huske på den båtstøyen som det ofte er fra vind, seil og mastanlegg. Det er koselig, bevares - ikke noe vondt ment, men av og til er det "annen" støy på campingplassene enn ved havneområder.
Kristinehamn er ikke en stor by, men har nok av aktiviteter hvis en ønsker det. Pr i dag bor det ca 18 000 svensker mer eller mindre fast der, men det økes noe sommertid med tanke på hyttevirksomheten rundt Vänern. Vänern som vann er som regel kaldt så mye bading ble det ikke på oss denne gangen heller....
Vi var heldige og fikk god høydeplass på nr 77 ved Kristinehamn Herrgårdscamping.
Det MÅ sies at her på campingen er det store tomter, så store at du føler deg nesten "alene" noen ganger. Det var stor utskiftning av gjester hver eneste dag og mye aktiviteter for å få opp eller ned fortelt, flytte inn campingvogna eller bare rygge til en bobil.
Som dere ser over, er det stor forskjell mellom liten og stor....bildet lyver en del, det er mye større tomter enn dere ser her.
Campingplassen har renoverte og nybygde toalett og dusjanlegg. Vannet kunne dog vært noe varmere til tider men de jobbet visstnok med saken. Det samme kan vel man si om stranden som er mer eller mindre gjengrodd av siv. De har planer om endring der i løpet av 3 - 5 år iflg receptionens informasjon. Uansett ligger det en god og grei sanddekket badestrand ca 400 m sør for plassen som er åpent for alle.
Det er mulig å leie seg hytter av ulike kvaliteter og størrelser. Herregården er også til leie for den som vil ha f.eks. bryllup, store festlag.
Fra campingen er det ca 1 km en vei til sentrumsområdet. Til Picassoskulturen ved udden ca 3.5 km en vei. Gode forhold med bakeriutsalg og kafeer stort sett i nærheten uansett hvor du snur deg...Vi anbefaler plassen til ALLE vi !
Gode lekeplasser også - og mer skal det bli !
En av våre dager her tok vi fram syklene og trillet inn til sentrum. Der gikk vi gågata og fant lokketilbud som bare det her og der....Men vi var jo egentlig ikke på jakt etter noe....Men plutselig dukket det opp en skinnvarebutikk der som tilbød 50% på alt av varer. Mor farte inn med far i hælene. Far havnet i vesleskuffen med lommebøker fordi han hadde vært på utkikk etter dette lenge. Og da mener jeg LENGE ! Han er kjent for å være treg når det gjelder handling, men når han først handler, handler han MASSE og det blir DYRT .....Mor fant tre fire vesker og sammen med selgeren prøvde vi eos-kameraet i alle veskene...Det ble skinnveska til Louis Ferry kroner 1798 til kr 498 ! Vi pruta og havnet på en megagod pris. Ut skulle jo veska uansett hehehe...Mor og far fornøyd og vi sa det var forskudd på bryllupsgaver til 19. juli - vår bryllupsdag nr ?? - ææ husker ikke - telle jo fra år 1986 - 2013, det blir faktisk 27 år som gifte det. Ikke verst synes vi selv da...Vi har forøvrig holdt sammen siden 1982 og det blir maaange lange år det....:)
I sentrum kom vi også over en god lunsjbar som vi spiste mat på og studerte bygningen dvs borgen til Frelsningskören. Bygget var verdt en titt eller tre fordi den passet så godt til Frelsningsarmeen. Sterk, trygg og voktende.
Det er alltid mye å se på når man sykler langs elvebredden, her Vänern. Vi så bl.a. denne sjørøverskuta som hadde folk ombord som hoia og skrek ship o hoi....Både gammel og ung!
Det er bygget ut svært gode sykkel/gangstier så det er ikke til hinder for sykling i motvind eller oppoverbakke, stort sett flatt forøvrig. Bare ta for deg Kristinehamn. Vi er meget fornøyd.
Vi sykla også fra campingen ut til udden hvor Picassoskulpturen fortsatt sto og holdt innkjørslen til Kristinehamn under overvåkning.
Informasjon om skulpturen:
"Oui". Med tre enkla bokstäver på en papperslapp bekräftade Pablo Picasso att han valde Kristinehamn för sin 15 meter höga monumentalskulptur i serien ''Les dames de Mougins''.
Skulpturen är Pablo Picassos första monumentalskulptur. Han skänkte den till Kristinehamn 1964. Pelaren har två vingar varav en vinge väger 8 ton. Skulpturen är utförd i naturbetong, vilket innebär att en form fyllts med sorterat stenmaterial och sedan har flytande vit cement injicerats. Den konstnärliga dekoren sandblästrades fram. Ytan är så hård att den sägs hålla i 2000 år. Arbetet med skulpturen utfördes av Carl Nesjar och följdes av Picasso genom film och fotografier. Skulpturen är en av de största Picassokonstverken i världen och står som ett sjömärke och en hälsning till de fartyg som kommer till Kristinehamns hamn

Det er flere flotte småstrender å nyte dagen og sommersola på her ut til udden. Du kan også se innseilingen og kose deg med båttrafikken fra en av de mange småhagene som foreligger her. Bare nyte og se. Kanskje ta med egen matsekk og drikke og gjerne et pledd til ?
Det er en egen fornøyelse og bare la klokka ligge igjen hjemme. Sykle, nyte og ikke minst, hilse på nye bekjentskaper og iblant nyte en "glass" !
Vil dere / du lese mer om Kristinehamn så titt gjerne inn her på kommunens egen informasjonslink:

Når tida har gått og dagen viser en ny helg og snart arbeidsdager igjen, må vi få takke for dere som har fulgt oss på reisen. Bloggen er mest til oss selv når vi en dag skal se tilbake på hva vi selv har opplevd, være en hukommelsesboks av og til. Selv om jeg i tillegg skriver inn alle besøksstedene /campingplassene for hånd i ei lita bok, blir det til at bloggen har levendegjort historien med bl.a. bilder. Jeg prøver å ta med det som er interessant "nok", men det er jo kjent at våre smaker er like delt som en ....ja, du veit!
Nå tar vi fatt på hjemturen via Kama for nytt lokk til tanklokket på BobilHelga, shopping på Thonsenteret i Töcksfors og så hjem med klesvask, bilvask og støvsuging. 3 uker på rullehjul har takket for seg nå, og vi blir mer å farte på helger resten av året.
Vi avslutter med et lite stemningsbilde jeg hadde av en vakker solnedgang her i går kveld (110713) på Kristinehamn Herrgårdscamping. Må din dag bli like vakker !