24. februar 2019

Skottland 2/2 - Inverness og Highland-rundtur med buss

Etter et par dager i Edinburg, toga vi over til Inverness. Togturen begynte veldig bra kan du si.....
Vi jumpa inn på rett togsett i følge anvisningene på stasjonen, og rett før avgang - lød det skottiske ord fra høyttaleren før folka storma ut - men vi satt igjen!...
Vi skjønte jo at vi skulle ha annet togsett, så det var bare å ta med pikkpakk over i det andre togsettet etter mye plunder og heft......
Billetten som viste sete og nøye plassering av oss, gjaldt ikke lengre og konduktøren bare flirte og sa at sitt hvor dere vil og ikke minst, akkurat som det passer inn blant de andre....
Vi gikk gjennom et rimelig fullt togsett kupe etter kupe før vi fant ledige seter.
Hurra...Nå var vi i gang...
Og bra var det - for naturen åpenbarte seg allerede fra utgangen av stasjonstunnelen. Vide panorerte landskaper med lave berg og vann, grønne enger og av og til ei ku eller flere sauer...
Og...ugh....svett altså....
Den kupeen vi hadde funnet sete i - manglet aircondition!
Flere svettet og bar seg over mangel på bistand fra togvertene....
Amper stemning men etterhvert kom konduktøren og fortalte at det ble ledige seter i de fremste settene hvor lufta sirkulerte.....
Puuhhh......
4-5 timer i hete uten luft er ikke bare bare se....Men vi sto han av....
Toget holdt farta og ruten, og så dundret vi inn på stasjonen i Inverness. Derifra gikk vi et minutt til hotellet og sjekket inn. Herlig rom og grei utsikt.
Ned og ut - vi var nå gørsulte og jaktet på et bedre måltid, og det fant vi i en bar/pub.
Her var stemningen god, og vårt humør steg i takt med blodsukkeret.

I Inverness er det alltids noe å gjøre. Vi valgte å gå langt om lenge neste dag til Loch Ness og en elvetur i sola. Bånn ærlig: verdens kjedeligste båttur over flere timer men fikk da sett og hørt historien til uhyret Loch Ness og en sangglad kaptein som jodlet i vei på walisisk.
Etter båtturen tusla vi tilbake til sentrum og spiste kveldsmat før vi tusla rundt i denne lille byen.

I områdene Highland - Dalwhiniie, Strathcarron ble det sightseeing. Uheldigvis lå tåka godt an noen dager på tur, men likevel nøt vi reisene. Helt ut i langtvekkistand lå jo Applecross , en biltur godt på 4 timer fra Inverness. Langs kysten opp og ned, rundt og framover gikk veien så smal og fin, men viste dyr i natur og grønn natur. Det er karrig her nord i Skottland, og vi forstår også samtidig hvorfor der er så frodig og grønt når klimaet er mildt og vått.
Turguidene på bussene var informative og kunnskapsrike. Vi drar gjerne tilbake til Skottland, men ikke i juli, kanskje i mai-september og tar egen bil/leier bil. Nå fikk vi litt erfaring i det å være turbuss-påsitter, og en kjenner at en har mye "innabords" fra bobillivet, og vil klare seg selv og bruke mer eller mindre tid på egne attraksjoner som en velger ut under en rundreise.
Besøk Skottland - her er noe for absolutt alle. Vi søkte avkobling, ro og nytelse - og fikk det.
Her tok et amerikansk par bilde av oss ved Strathcarron-strekningen

Det gikk i "dalføre", tåkeskinn og karrig landskap. Mye å se på. Men naturen er flottere hjemme...

En av mannens egenskaper, la oss gå tur! Joda, som sagt - ikke si til mor hvoooor langt det er........

Typiske, godslige og fredelige skotsk fe. Denne var på jakt etter meg i rød regnjakke....

Loch Ness river og etter hvert kom vi ut i åpent farvann med mer bølger...

Mot Applecross langt i det fjerne......Kystlandskapet..

Inverness by i kveldsolnedgangen...
Nesten i Edinburgh...en av de eldste broene som nå er togbane...
Highlander har noen sikkert sett? Hyllet i tåke og frodige farger.

her lå det noe krutt...

Tilbake i Edinburgh og overnatting på fasjonabelt sted, Newbridge ved flyplassen.