18. april 2011

Bornholm - påsken 2011

Ja, så ruller madammen og herren igjen utpå de store og viktige veier. I år har vi vært litt frem og tilbake om hvor vi i påske skal dra og hvilke aktiviteter vi kunne tenke oss. Det sto til slutt mellom Øckerøarna utenfor Gøteborg og så danske øya Bornholm. Gøteborg og omliggende steder har vi jo god kjennskap til, mens Bornholm var ukjent for oss. Det sies å være dejligt i Danmark for oss nordmenn så da falt valget på dette stedet. Som sagt så gjort, og ferje ble bestilt og så reiste vi denne lørdagen nedover den lange men akk så kjedelige E 6- E 20 til Ystad. For oss er Ystad kjent fordi vi tilbrakte noen sommerdager der i fjor, så nå trakk vi litt tilbake og bosatte oss ei natt utenfor selve Ystadkjernen. Vi valgte oss ut Sjøbo og der var det to helårsåpne campingsplasser.  Her var det seint på kveld og vi booka oss inn selv (som vanlig på denne årstida...). Natta seg på og det var deilig å legge seg i husbilens varme senger... Gulvvarmen var på og natta var rimelig kald. (Orebackens camping, Sjøbo)
Søndagen opprant, ned til ferjekaia og her var det og leite seg frem for innchecking...Litt snålt, men vi fant da ut av det og det var visst papirløst helelektronisk greie midt på plassen..Tasta inn og fikk billett - drive too lane 44!
Ferjetiden til Bornholm (den trege turen) tok 2 timer og 30 min ca men turen var flott og rolig. Det var svært disig men da vi ankom Rønne - hovedstaden på Bornholm - kom jammen meg sola ! Deilig !
Vi fixa litt danske gryn i en automat og tok nordveien - forbi Hasle - forbi Vang - pause ved Hammerhuse. Her skulle det være ruiner fra en gammel presteborg og det var det ! Vi tusla ut med både kamera og interesse for vakker natur :

Ruinene er verd å ta med seg...Vi har mange historier opp gjennom årene med adelskap, grevskap, presteskap som har fikset og mikset til seg store verdier....

Min kjære mann liker å gjemme seg når jeg fotograferer, men jeg klarte å knipse han i et uoppmerksomt øyeblikk.
Tenk - nå i sommer har vi 25 års sølvbryllup au...
Skal bli saker det nok...

Fra Hammerhus tok vi veien videre nordover og var såvidt innom de små byene her. Etter Tejn kommer det bl.a. flere små gamle historiske steder og et av dem var Helligdomsklipperne. Der pauset vi igjen og tok beina fatt etter kartet som sto der. Uten at noen av oss visste det, var det ganske bratt, steinat og ikke minst, utrolig mange trappetrinn opp/ned til selve gryten/Helligdomsstedet. Vi tok sjansen, gikk ned og så bare en revne i fjellet. Vi skjønte ikke mye her av dette historiske stedet men uten guide - ok - vi så og gikk opp igjen. Men turen var uansett fin den selv om foråret (våren) ikke var nådd helt frem ennå. Vi må også huske på at Bornholm gjennom alle tider har hatt en ualminnelig vinter denne 2010-2011 vinteren. Flere dager har de vært innesnødd så selv om anemoner og hvitveis titter såvidt frem, er gresset dog grønnere her enn hjemme. Våren kommer straks her med løvsprett og tjohei...Vi ser konturene.

Kvelden kommer - også her på Bornholm. Vi fikk fatt i en helårsåpen flott campingplass og fikk herlig bobilparkering med vakker sjøutsikt (og vindkast). Her på Sannes camping er det utrolig fine utleiehytter og gode parkeringsforhold for bobiler. Bare å ta seg en tur ! Anbefales ! Betjeningen er flott og ikke minst er det 4 stjerners med gode fasiliteter for toaletter, kiosk/servering sommerstid osv.

Med frokost i magan tok vi frem kart og etterhvert ned syklene fra bobilen. Nå var det trim for begge to ! Det startet med en god oppoverbakke (alt i Danmark er fankern ikke FLATT - og spesielt Bornholm er bratte bjerge og djupe dale) og vips så var vi i Melsted - forstaden til Gudhjem. Trilla litt til han far mens mor pesa opp brattebakken og så så vi vakre Gudhjem. For et sted og vi skjønner hva folk sier om dette stedet. Vi hoppa av syklene og beså til fots Gudhjem. Med innlagt karamellsmaking, skue av vakker glasskunst, sjekka fiskemarkedet - utrolig mange røkerier av fisk her.....Så var turen plutselig kommet til litt vomfyll.
Det ble Gudhjems gode restaurant nede ved havnen og flott utsikt. Utevær og utedrikke.....Så kom på bordet en flott rett med kylling og karrisaus i deilig brød med ruccola, rista bacon, nachos og dips til. Det smakte skal jeg si dere.
Alle som er meget glade i sild, må anbefales Sol over Gudhjem - nasjonalretten her. Jeg er IKKE for sild så da ble det kylling !
Etter en god pause fra maten tok vi igjen syklene og besteg bjerget - Gudhjem er bratt - og de som har dårlig helse kan risikere vansker med gangen her. Det ER bratt...Men ta det med ro - det går omveier....
På hjemvei tusla vi innom Superbrugsen og handlet inn litt drikke og godis til kællen. Han fant fleskesvær og da er vel kvelden redda ?
Mor har nok litt lakris på lur fra konfektfabrikken tidligere idag (såfremt herren ikke har forsynt seg der og - av gammel vane kjenner jeg han såpass at ting har lett for å forsvinne når vi er på bobiltur....).
Resten av ettermiddagen var i solens tegn og da kvelden satte inn, gikk vi oss en tur inn i dalføret rett bortenfor campingen. Langs bekkefar og hvitveis var det så koselig så. Så inn til bobilen for kveldsmat og litt blogging før kveldens kosefilm: Sherlock Holmes...
Vi passa på og kjøpte inn noen dvder i Sverige - Torp kjøpesenter ......
Helt til sist her nå - ser dere et kosebilde fra stranda der vi oppholder oss. Bobilen vårer er nr 4 eller nest siste sett herifra...Flott plass kan du tru - vil ikke hjem ennå !
Morgendagen bringer oss på utflukt med bobilen - men samme camping. Vi skal bese vestkysten litt og ned mot Dueodde kysten for å sjekke Saharasanda.

Jammen går dagene, og nå har vi besett 90% av Bornholm. Dagens rundtur har foregått med bobilen og det var i grunnen greit fordi sola er fremme, men vinden er virkelig iskald. En må sitte godt i le for denne iskalde vinden og da er det greit...
Vi kjørte nordenden - over til øyas minste by - Svaneke - ned til øyas nest største by - Nexø. Her stoppet vi litt og gikk rundt i gatene, på torvet og inn i en deilig delikatesseshappe.
Valgte oss ut store, fine, fire danske smørrebrød - fyrrige og gode i smaken sies det. Vi tok også med et rejesmørrebrød (rekesmørbrød) - høyt var det og såvidt plass til i esken for smørbrød. Per Ivar lurte ille på de spesielle bollene, så disse havnet også i posen fra shappa.
Klokka var litt tidlig så lunsjen måtte vente litt.
Vi dro videre fra Nexø til sydspissens Due Odde. Her skal det være nord-Europas fineste sand og det stemmer på en prikk ! Sanden er så finkornet at den bl.a. brukes til glasskunst, timeglass. Vi tusla litt rundt Due Odde og rett nok er det noen besøkende, men få badende på denne kalde årstid.  Det var svært godt tilrettelagt for både rullestolsbrukere og ikke minst rullende av andre typer - eks. barnevogner helt ut til stranda fra parkeringsplassen.

Der er ikke lange avstander på øya, så vi følte tida gikk veldig sakte. For å drøye litt, spiste vi her på Due Oddes strand alle de dejlige smørrebrødene.....Godt med Zero til...Så lite typisk dansk...De velger ofte formiddagsøl eller vin.
Så rullet vi avgårde til innlandet - om vi kan kalle det. ØsterLars kirke - Aakirke m.fl.
Ved ØsterLars kirke stoppet vi og så på den runde kirken - noe som er svært typisk for Bornholm. Ellers er det utrolig pent dekorerte gravsteder - overalt. Vi tittet såvidt innom en kunsthandel for lys, sæbe og julenisserier. Følte liksom at jula var over for meg selv om det var mange fristende ting. Sæbe passer seg alltid men de duftet veldig sterkt disse her så da måtte jeg også hoppe over dem.
(i bobilen spiste kællen flere karameller...akkurat som om jeg ikke skjønte det da)

Fra ØsterLars var det ikke lange veien hjem til Gudhjem/Sannes camping.....og klokka var nesten ikke fløyet - hva nå ?
Mor har babla lenge om rovfulgstedet og vi svippa innom. STENGT selvfølgelig.
Ok - vi prøver igjen i morra - disse fulgene er jo megastore (ørn, falk, hubrougler osv.). Show kl. 11:00.
Så kom far over et museumssted nedenfor ØsterLars kirke. Inn - STENGT - åpner skjærtorsdag.
Ja, vi har bemerket dette tidligere - vi er her fire dager for tidlig ! Men vi ser konturene av mye morro på øya men vel og merke etter påske !
Da kommer sikkert varmen også selv om sola stadig lyser soleklart - noe som mor fikk merke i går - lyserosa i ansikt og halsen. Trenger farge alle vi nå men kanskje ikke så sterkt og så fort...På med solkrem !
Vi hadde lyst på mer vi - for i går rakk vi ikke isbaren i Gudhjem city. Hm....vi snakket om det de siste meterne før Gudhjem og far svingte ned (går med litt påtrykk i gården - mors vilje = lov ?).
På torvet møtte vi fire danske drenge - og spørg du mej.....det må ha været årets største is disse gutta hadde fått tak i ? Kuleis, softis, flødeskum, flødebolle og kjeks på toppen...De moret seg tydligvis over dette ....
Inne i isbaren er det selvfølgelig bare å velge. Far tok ismint og rosin/rom mens mor valgte jordbær/chokointence. Akk hvor dejlig det smakte !
Tilbake i bobilen valgte vi hårnålsvingene opp fra Gudhjem (3 stk faktisk !). Trodde nesten ikke slikt fantes i Danmark men nå er jeg overbevist og selv fått erfaring....
Kvelden skal gå med til påskekrim, dvd og prating oss imellom.
Siste hele dagen i Bornholm kom på onsdsag før skjærtorsdag og planen var selvfølgelig et besøk i rovfuglsenteret. Der skulle vi to oppleve hvithodet ørn (5 år), Danmarks største ugle i fangenskap, en tre uker gammel mosadått av en uglebaby (fantastisk stykke fugl!), gripp, tårnfalk og ikke minst en amerikansk tårnfalk (en av verdens minste visstnok).

Til venstre ser vi hvithodet ørn. En flott Pandora som nå er snaue 5 år og trives i fangenskap. Det kan alltids diskuteres om fugler og dyr skal holdes i fange eller ikke, men noen muligheter finnes av og til kanskje ikke ? Rovfulgcenteret tar i mot store rovfugler som har kommet i skade eller lignende og prøver alltid å få dem ut i fri natur.
En herlig gribb tok sin spasertur på bordene langs publikum som var tilstede. Gribben var artig - humpet av gårde og var en snik etter godis i godteposen til fuglevokterne.
De som fortalte og holdt fugleshowet er tydeligvis meget gode på det de holder på med - her er pengene dine verdt et besøk og du støtter en god sak !

Ellers booket vi oss inn på Nordskoven camping - to fattige km fra Rønne sentrum. Til sentrum trillet vi med syklene lett inn og fant snart torvet. Rønne er faktisk hovedstaden på Bornholm men jammen meg ikke stor som by - etter mitt utsagn da. Vi tuslet litt rundt omkring, fant byens/øyas minste hus i Vimmelskrædet - gaten - og tittet litt ellers på de flotte bindingsverkshusene. Dette med bindingsverk er noe som gjentar seg over hele øya og du får mange fine innblikk i godt byggeverk. Bornholm ble forøvrig sterkt utsatt for russere og 2. verdenskrig med tyskerne i hovedsetet. Svenskene ga bl.a. svært mange trehus til f.eks. Svaneke for at danskene her skulle ha tilhold når krigen var slutt. Brann og bomber ødela en del for øyas befolkning.

Vi spiste godt på torvet men klaget litt på forsinket mat (var vi glemt tro ?) - over 50 minutter og vente er LENGE når man er gørsulten......Når maten kom - var det ikke sånn som vi hadde bestilt - vi sendte maten i retur og fikk da pommes frittes servert uten det vi skulle ha. Men omsider - iflg kelneren om to sekunder - skulle resta komme.....De to sekundene var svært drøye.....hihi....Men maten var god nok den men vi dukker nok ikke opp på denne restauranten noe mere....Dette var for dårlig....

Onsdagen gikk og vi koste oss litt med krim og solsteking. Utpå kvelden tusla vi ned til havet og skuet solnedgangen. Det var utrolig mange padlere på havet samt skuter til og fra som fraktet et eller annet. Barn og familier brukte stranden tydeligvis til rekreasjon og det er flott natur her - det skal sies.
Vi anbefaler selvfølgelig Bornholm til andre, med eller uten bobil. Her er massevis av leiligheter og hytter til utleie, hotell overalt. Det sies at Bornholm ikke er så frelste på naturcampere og anbefales campingplasser eller årets nyhet: stellplasser til billig penge (uten strøm, vann osv) til 8 euro. Det er ca 6 campingplasser som prøvehar disse stellplassene i år iflg den informasjonen vi besitter her og nå.
Torsdagen bærer over til Sverige og svenskekysten mot Øland - dette vil nok være en anna historie !
Takk for oss Bornholm - mulig vi sees en gang !