18. desember 2010

Et år er igjen gått og hva har vi klart å utrette ?


Bled i Slovenia

Ja, nå skriver jeg 18. desember og med den er det litt tid til ettertanke og et blikk på gode minner som vi sammen har opplevd i dette året. Januar og februar 2010 kom med snø og deilige vinterdager. Min mann - Per Ivar - sto på ski og storkoste seg søndag etter søndag mens jeg var sjåfør mellom Dynjan i Trømborgfjella og Skrabberud. Av og til gikk han også hjem til Rakkestad city fra Skrabberud...Da sto som regel middagsmaten varm på bordet når han kom - snill ho mor se ! Mor hadde store planer for vinteren og våren for sin fotografering men tida gikk oftest med til Hedda og bestemorrollen eller slakking. Jobben har jo krevd sitt i dette hele året og det har vært virkelig tøffe tak i hele år. Fra å jobbe 60% til 100% og så ned til 60% ei kort tid og så opp til 80% i hele høst igjen. Det er alltids noen syke, gravide eller behov som skal løses og da stiller jeg opp vettu. En ting skal være sagt; jeg trives fortsatt i jobben men skulle ønske man hadde flere midler til tiltak og ungdomsgjøremål. Samtidig ser jeg at samfunnet generelt er i endring og det er vanskelig å få tak i gjøremål for de som ikke har skolelyst eller har evner til å være i "normale" yrker.
Min mann har stått på i hele år og jobber fortsatt som yrkessjåfør og trives som plommen i egget. Men det må jo sies at høsten har vært litt tung med masse snø og dårlige plogede veier - især på Sørlandet hvor han tilbringer en del av sin ukestid. Nå begynner han straks (febr 11) i "ny" jobb for "ny" arbeidsgiver og skal over i en skiftordning og lurer veldig på det.
Da påska kom var det jaggu tid for bobillivet og vi hadde også brukt en del av vinteren til å snakke om lyster og behov og feriemål vi kunne tenke oss. Det ble diskutert reise Stockholm - NordSverige- NordNorge og ned kystlinja i Norge. Samtidig prata vi om Gotland, Tyskland, Nederland, Frankrike og Italia. Det var mye frem og tilbake om våre ønsker og kartlesing og turforslag her på internett bl.a. Som alltid ender det opp med reiser dit vi ikke har snakka om hehehehe...Noen som kjenner seg igjen tro ??
Vinteren gikk sin vante gang og denne var faktisk lang denne gangen og strakte seg helt til påsken og vel så det.
Men før det var påske, fikk mor en kraftig overraskelse i postkassa ! Jeg hadde fått antatt to bilder i Hønefoss fotokonkurranse for hele landet og hadde plutselig mottatt to diplomer i postkassa gitt ! En klapp på skuldra mi av meg selv...
Så kom overraskelse nr. 2 !
Fotoklubbene i Norge utgir årlig en bok med bilder gitt av visse fotoartister. En av dem var meg - eneste fra Rakkestad som ble antatt. Klimabildet mitt kom inn og selv om jeg kan si at det var et frimerketrykk, var jeg meget stolt av meg selv. Det er utrolig godt gjort å komme innenfor terskelen på norgesgruppen av fotografer som er dyktige, enormt flinke !!!
Fikk noen artige kommentarer fra fotoklubben lokalt om at bildet måtte være årets minste...tar den !!!...
Ja, tilbake til påska og uttak av bobil. Den var hel og vi var meget fornøyd med vinterlagringen denne gangen. Påsken ble tilbrakt i Sverige. Først ned til Smøgen hvor vi nesten fikk parkert mot vinden fordi vårstormene herjet der nede. Samtidig var det slik at våren ikke hadde fått tak fordi vinteren ikke hadde gitt seg. Tele mange steder og vanskelig med bobilparkeringen men det gikk. Vi smøg oss oppover til Grebbestad utover påskedagene og storkoste oss i den lille varmesola vi fant utpå dagtid. Ellers var det blåst og bælkaldt ! Godt med pledd og innefyring og innematlaging i bobilen.
Mor fikk i oppdrag to konfirmantfotograferinger og jammen fikk hun dem i boks. Verre var det med tantebarnet Heges bryllup. Den ble gjennomført men været lurte oss og det ble innefotografering dessverre. Dette skjemmet noe av fotograferingen og jeg ser i ettertid at mye skulle vært gjort annerledes. Men jeg ga da beskjed på forhånd at dette var "nytt" for meg og gjorde jobben gratis. Fikk noen bra bilder og trøster meg med det !!
I år var det ingen konfirmasjoner i slekta merkelig nok og deilig var det. Da kunne vi til gjengjeld farte litt her og der og det er mer beskrevet i bobilbloggen generelt...
Fotoklubben dro på en real guttetur til Visingsø i Vättern med meg som enslig kvinne på slep. Jeg hadde jo planlagt, bestilt og satt i gang opplegget og følte meg også som ei kokke, styrerinne og oppvarter...Men gutta kjørte jo og spanderte det meste hehehe...og tok gode bilder ! Gleder meg til bildefremvisning i februar 2011.
Visingsø anbefales !!!! Se bobilbloggen min for våren 2010.

Visingsø
I juni dro vi en snartur ei ukes tid over til øya Gotland. For et sted - anbefales...Skulle nesten vært felles bobiltur fra NCC Askim og omegn dit en tidlig sommeruke. Der er øya som bare venter på dine inntrykk for her har du dem. Samtidig stiller øya krav til deg - du skal nemlig nyte stillhet, ro og naturinntrykk i stort monn. Ja, kjære Gotland - jeg følte meg hjemme, jeg fikk nytt friheten og stillheten, og ja, vi kommer tilbake !
Sommeren kom og den var utmerket da vi tilbakte ferien i Tyskland, Slovenia, Østerrike og Kroatia. Perler alle sammen og vi hadde en fantastisk tur uten uhell og kjente folk - vi var nesten alene og det var få nordmenn overalt. Mulig vi dro på feil tidspunkt men lell - det var godt å slippe "naboene" på vår ferie !
Sommeren i Norge var jammen ikke noe å skryte av værmessig og tror mange sliter med en tung høst og vinter grunnet lite sol og varme. Mange nordmenn er solhungrige nå og det forstår jeg veldig godt. Samtidig må jeg si at da vi dro både barn (Anita og Håvard) med Hedda og Yvonne (svigerdatter) til Tyrkia og nøt siste varmen der, var det i grunnen deilig og behagelig. Vi hadde god reise og nøt 5 stjerners hotell hele uka med full oppvartning....


Hedda Sofie i Tyrkia - vi spiser ute på restaurant da hun får litt annerledes mat...

Oktober brakte med seg Østfoldfotografen og den endte i november med kåring av bl.a. min beste venninne som beste fotograf i fylket - herlig.
Jeg klarte da også et par hederlige plasser og fikk to stortrykk av bildene mine som kom best frem i konkurransen.
I desember var det tid for internopptelling av samtlige konkurranser i lokalfotoklubben Rakkestad Fotoklubb. Her kom jeg på 3, plass og det var meget morsomt - aldri opplevd pallplass i foto! Herlig og det gir meg litt lyst nå som vinteren er på sitt hardeste ! Skal jobbe mer med foto i 2011 og gleder meg bl.a. til 2011 bobilreisene. En av dem er jo planlagt til Kiruna og Lofotenområdet. Håper på knallvær og gode motiver ! 

Elde - Østfoldfotografens tema for gammelt

Når vareopptellingen går mot slutten ser jeg også at vi igjen har hatt et rimelig godt og arbeidssomt år. Det er deilig å være to men også godt å være flere sammen og for oss står familien i midtpunktet. Vi jobber fortsatt for vår datter og deres hus, oppussing tar mye tid og ting tar også mye mer tid enn beregnet. Hos vår sønn vokser det og spirer det i alle retninger og nr 2 forventes i januar-februar 2011 og håper de styrer unna bursdagen min (spøk - fordi jeg har sagt at det er dagen til a mor...)....
I kveld har vi lyttet på KORK (kringkastingsorkesteret) og Kurt Nilsens julesanger. Det var herlig mens vi pakket inn de store julegavene. Nå er liksom jula i havn her, noen kaker bakt, fryseren full (hjelp; hvor skal jeg i år ha kalkuna mi...) og noen godsaker står også i kjølen til avnytelse.
Jeg unner alle dere der ute en fantastisk julehøytid, bruk den til ettertanke og vekst, bruk den på deg selv og ta hånd også om din familie og gode venner. Det er også noen der ute som trenger en hånd nå som høytiden er her og de har ikke tilgang på det gode liv. Gi - du får oftest mer igjen -både av glede, samtaler og en erfaring du ikke ville ha stått  uten.
En riktig god jul og et godt nytt år i 2011 ønskes deg og dine !
Elisabeth og Per Ivar

*'''''' pst......det blir visst flere i slekta vår nå...på julaften fikk vi foreldre et gavekort - der sto det at det var ventet et barnebarn fra vår eldste - datter Anita - ingen bytte eller returrett, men masse skriking hehe...forventet termin 5. juni - samme dag som konfirmasjonen til GA... *''''''

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar