8. juli 2013

Fra Gullvik havsbad til Falun og Lugnet Camping

I blant tar naturen helt overhånd og styrer vårt veivalg, campingplass eller bare en stellplass et eller annet sted ute i vårHerres frie natur. Allemannsretten er superfin her i Sverige. Vi må også berømme svenskene spesielt for gjestfrie p-plasser omtrent i alle byer og småsteder for større reisebiler som campingvogn, husbiler f.eks. Det er alternativer og gode plasser. Syklistene er også i de aller fleste tettstedene så godt ivaretatt at jeg føler meg "trygg" på sykkelturene våre.
En bobiltur innebærer så mye. Bl.a. interessante stopp underveis, nødvendige matpauser og ikke minst hyggelige severdigheter både her og der. Nå tar jeg med dere inn på noen av de plassene vi har hatt de siste dagene... Velkommen inn for en titt !

Gullvik havsbad og camping ligger idyllisk til et drøyt steinkast (10 km ca) fra Ørnskjøldsvik. Hele campingen bærer preg av nivåplasseringer så alle har mer eller mindre havsutsikt og iblant god vind fra havet. Her er det sandstrand a la syden så vi er  riktig så misunnelig på desse østkystsvenskene ja. De har utrolige kystlinjer så jeg håper de virkelig verdsetter dette. Det eneste aberet er det kalde vannet...Men en trenger vel en god avkjøling sommerstid når gradene nærmer seg tretti pluss som vi har opplevd noen få dager.
Det er det du trenger her for noen dagers opphold eller lengre. Plassen anbefales hvis du har veien forbi.

Det er jo en gang slik at vi i bobilen må videre, altså hjemover mot Norge. Fra Ørnskjønsvik tok vi igjen fatt på E4 og linjen Höga kusten. Utrolig vakkert og vernet område her og der som naturreservat. Mange plasser godt merket for alle som vil nyte naturens strøområder til turgåing, sykling eller camping med allemannsretten i hånda.
Du har absolutt kort vei til strand og hav eller til fjell og skog. Derfor er höga kusten i Sverige svært verdsatt og en minnerik opplevelsestur. Du kan lese mer om dette på

Att vandra Högakustenleden innebär att du får möjligheten att uppleva några av världsarvets absoluta höjdare. Du tar dig genom allt från skogar, utsiktsberg och fäbodvallar till klippkuster, badvikar och naturskyddade områden. Dessutom finns det flera trevliga aktiviteter, avstickare och upplevelser att ta del av utefter leden.
Högakustenleden sträcker sig mellan Hornöberget vid Ångermanälvens mynning och centrala Örnsköldsvik. Vandringsleden är väl markerad med orange färg på träd och stolpar. Dessutom finns vägvisare med avståndsangivelser eller riktningspilar med Höga Kustenledens symbol vid vägskäl och stigförgreningar. De vindskydd och olåsta övernattningsstugor som finns utefter leden står till vandrarens förfogande och kan inte förbokas. Du kan ej heller utestänga andra besökare. De flesta ordnade boenden, som som hotell, vandrarhem och pensionat finns bokningsbara direkt här på hogakusten.com. Helårsöppna turistbyråer finns i Örnsköldsvik, Kramfors och Härnösand. Under sommaren är också turistbyråerna vid Hornöberget samt Nordingrå öppna.
Vedebroa ved Höga kusten
Brons fria spann är 1 210 meter och den är 17,8 meter bred. Den segelfria höjden är 40 meter och hela brons längd är 1 867 meter. Pylonerna är 182 meter höga. Pylonerna på 182 meter var Sveriges högsta byggnadsverk (TV-master oräknade) fram till att man byggde Öresundsbron. Bron har Sveriges längsta brospann, Skandinaviens näst längsta (efter Storabältbron i Danmark), Europas tredje, och världens elfte.[

Vedebroa er vel verdt et stopp. Her har svenskene bygget opp et godt pauserom for samtlige - også de mindre med svært gode og beskyttede lekeplasser, kunstig foss og mange rastebenker samt hotellmuligheter. God mat også til en ikke så verst pris...

Etter dette passet vi på å plotte inn en stellplass for natta som ventet oss. Vi satset på en stellplass rundt området Sandarne utenfor Søderhamn. Så enkelt men jammen ikke lett nok nei. Vi fant gata Stenøgatan men ikke nr 25 som plottet og derfor kjørte vi veien litt til. Da dukket det opp en campingplass som vi tok inn på. Ganske fullt men fikk en ok plass hvor konglene til stadighet datt i husbilstaket hehehe...Til fatterns store irritasjon.
Stenø camping blir også kalt rivieran i Hälsingland. Og det stemmer ! For en fantastisk fin beliggenhet, men sukk for en stiv nattpris - kr 500 !!! Trodde ikke mine egne "ører" men så er det med den saken. Aldri mer - men området ja takk mer enn flere ganger. Da vi dro tilbake fant vi den stellplassen vi i utgangspunktet leita etter. Da veit vi det hvis vi har veien forbi en eller annen gang...Sukk...
Fattern kom uti havsbadet for en gangs skyld. Om enn det var utetempen på nesten 30 pluss eller om havet lokket er mer uklart for skribenten.....
Han var der ikke så veldig lenge - i havet altså - men kom opp og klaget ikke. Sikkert en våt fornøyelse, men uansett, årets første utebad er unnagjort.

Det opprant en ny dag etter Stenø camping og ferden gikk videre mot Falun.
Falun skal jo snart ha Ski-VM og det forberedes og graves både her og der på Lugnet skistadion. Vi fikk ikke oppleve å ta heisen opp i hoppbakken bl.a. fordi det var jo stengt av bygningsmessige grunner. Forståelig nok. Vi tusla litt rundt og fattern ble litt knipset her og der med sitt vakre norske flagg fordi hans eneste håp i "verden" når det kommer til ski-sport at det er det sammen hvor norsken ender, bare man slår svensken !
Så er det med den saken ja !!!!

Lugnet camping har gode fasiliteter året om. Passer for den glade idrettsfantast som den slække typen a la fru Blomst her i gården...
Vi fant imidlertid fram syklene og rusket i vei ned bakkene mot sentrum av Falun. Mat ropte våres mager og omsider fant vi "gågaten" og Cafe vi 3. Greit måltid med tacotallerken til far mens matmor fikk grilla foccacciabrød med pesto/skinke/ost og salat som tilbehør. Mette og passe gode tusla vi ut til syklene og gikk gjennom sentrumskjernen. Mye fint å se på her, en megastor kirke samt flere andre kirker.
Ettermiddagen gikk med til soling og titting på anleggene her. Svenskene og danskene er utrolig flinke til å samle idrettsaktiviteter og hus på samme områder. Jeg personlig synes ikke nordmennene er like flinke til planlegging av slike arealer og utnyttelse. Dette kan vi jo selvfølgelig prøve å ta til oss ? Ikke sant ...
Nå takker vi for oss i denne omgang og snart har vi en ny dag og vei mot Kristinehamn. Natti natti :)
Aking for kvinner er med på Ski-Vm i Falun antar jeg ...hihi...