28. oktober 2012

Litt om mangt.....

Hvor stolt er en 3 åring ?

Dagene kommer og går, og jammen har man ikke plutselig oppdaget at fingrene kan telle til 3 ?
Vårt første barnebarn ble 3 år i september og mor og far feiret selvfølgelig dagen for tuppelina sammen med oss "gamle".

Det ble en flott bursdag, sola skinte men jammen blåste det surt ...Akkurat som i året før....
Men pytt...Inne ventet deilige kaker og varm kaffe så ingen klaget sin nød.

Vi spurte om frøkna var veldig fornøyd med gavene sine og det var hun. Men hun lurte ille på hvorfor hun fikk så mye klær ?
Ja, men har du ikke litt lite klær da ?
Neida, pappa kjøper han !
Liksom et godt svar fra tuppa heheheh...
Innimellom gavene fant frøkna leker og snop...


Hedda og oldefar Erling
 Det ble også tid til litt fotografering av gammel og ung....Tenk at Hedda er heldig å ha oldeforeldre og tippoldefar (95 år snart)....

Da bursdagen var ved veis ende, satt Hedda og spiste "rester" av kakefatene sammen med farmor...(ikke spør...). Da kommer det et nytt spørsmål - og jeg må bare si at det stopper ikke ved 1000 spørsmål så lenge du har en 3 åring i huset....
Du farmor; sa Hedda...Hvorfor fikk jeg gaver og kake i dag ?
Igjen måtte farmor forklare at det er bursdagen din.
Ja, men da kan vi ha sånn i morra og da - sa Hedda...
Nei, sa farmor, kun en gang i året....
Det ble tyst...Lenge...Så kommer det :
Men nissen kommer vel snart ?

Hahaha....ikke mulig og ikke dra på smilebåndet av slike herlige livate 3 åringer...
Gleder meg til mere !

****************************************************************************************
September gikk ellers til litt bobilliv og koselige stunder med både Linnea og Marie...
Oktober kom så altfor fort som vanlig, nesten kastet over en gammal kjerring...
Men det betyr vel at dagene har vært innholdsrike og gode ?
Uansett hva en tror en skal gjøre og slappe av f.eks. på en fridag, er plutselig fridagen bare vekk....

Jeg har ikke hatt så mange  fotomuligheter på egen hånd i høst fordi jeg har bl.a. stelt i stand et digert innsamlings"orkester" for Østfoldfotografen 2012.
Det har krevd tid og småpusling og tilgjengelighet på telefon, sms og internett i tide og utide. Nå er vel bilder og bedømmelsene i gang, samt premiene så og si på plass.
Men jeg mener selv jeg har klart brasene....Vi har mange deltakere fra mange klubber i fylket og jeg er også fornøyd med min egen innlevering denne gangen.
Temaet nr. 1 er dyr og alle bildene skal være i farger. Må bare si at her blir det utrolig tøft for juryen - gleder meg og se hva de ender på ! Utrolig spredt utvalg og særdeles dyktige amatører og fantastiske bilder...
Temaet nr. 2 er fritt og i digital klasse. Her er også god spredning og noen få bilder skiller seg ut.
Temaet nr 3 er papirinnlevering og gikk på linjer i sort-hvitt. Her er alt fra en arkitektur til barneliv...Hva kan ikke gå inn under temaet linjer ? Jeg sitter igjen med en følelse av at juryen skal knipe inn her for å finne gode vinnere...Utrolig tøff klasse.
Temaet nr 4 er papir også og farge fritt..Full deltakelse her og med alt fra dyr til natur og til mennesker i hytt og pine.
Tror juryene kan glede seg over timesvis med gode amatørfotografer. Hva har ikke lille Østfold å by på ?

Jeg kan ikke legge ut konkurransebilder pr nå, men legger med et dagens bilde av oktobermorgenen med vandring i skogene i Degernes og Anette samt Isolde...

Gode vandringer med svært god venn/venninne kan en aldri få nok av selv om kondisen min er skjør for tida. Men skjerper meg nå så får vi se hva våren bringer...

Degernesløypa er fantastisk godt vedlikeholdt - passer for absolutt alle - anbefales !

Ved 4 H hytta kan du komme litt innahus og ikke minst, grille hvis du tar med medbrakt (ute pr dd) og rydder etter deg..

I uka som gikk hadde jeg en fantastisk bra fotosession med Linus, Ida og Marit. I ettertid er jeg så skuffet over min egen innsats at jeg furta (FURTA JA ...) hele lørdagen...Av en eller annen grunn klarte kameraet mitt og overstyre lyset til tross for nitidige innstillinger og sjekking av de tre første bildene...
Forbannelsen lyser over meg for tida - intet går min vei....Heretter sjekke, sjekke, sjekke you name it for en erfaring jeg har fått....
Men jeg har gjort spede forsøk med å bruke gassiun blure på noen av bildene så får vi se.
Uansett får jeg tilby  meg å gjøre fotoarbeidet om igjen...Men klarer en å skape magien som var der første gangen ? Det har jeg mine tvil om selv om fotoobjektene var fantastiske...

Jeg får tvinne mine hender og be om unnskyld...Håper de stiller villig opp til ny prøving ? Uansett, jeg har gått en dyrebar læring og ikke minst, en god erfaring rikere ja....

Til sist vil jeg minne alle om alt det vakre kulden og vinteren kan skape. Det glemte du har i hagen - se krystallene, se fargetoningen - alt er egentlig utrolig spennende på denne høstlige årstiden også.

Ønsker dere alle inne og ute - familie og ikke familie - store og små - fotograf som proff og amatør - en utrolig deilig høst !
Kos dere !

Anette og Isolde i lysløypa i Degernes 281012

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar