5. desember 2010

Så er desember her og med den.....

*Rakkestadstreeten med sine vakre julelys vinteren 2009*
sitter a mor og lytter på P4 julekanalen på pc-en samtidig med andre gjøremål. Det er jo en flott førjulstid i år. Vinteren har alt lagt seg med både kulde og snø, og det er viktig for meg å holde på varmen .....
Det fyres og jeg har faktisk begynt å bekymre meg om klimamøtene har tatt feil ? Vi pleier som regel å ha alle fire årstider på denne tida, og jeg tror noen har tatt feil !! Rett så feil ja !!!
Men pytt pytt...Jeg klarer meg godt uten statistikk fordi jeg forventer ikke å få flom der jeg bor eller vanvittige snømengder som gjør at jeg plutselig snør inne (da rooooooooooper jeg på gubben som må ut og måke....). Ikke får vi verre frost enn dette så da må det gå veldig bra tror jeg. En varig og evig optimist kanskje, men er vi ikke mennesker skapt for å glemme tidligere dager og vintre og lange kuldeperioder ? Vi har en god tendens til det og gudskjelov for at noen har skapt våre hjerner slik. Jeg har prøvd - i mange år - og erindre barndommens vintre. Var de så mye bedre enn dagens ? Jeg husker jeg gikk på ski, men det var da ente hver vinter ? At det var kaldt noen ganger ja - det erindrer jeg også, men ikke at jeg frøs i hjel noen gang - jeg LEVER jo!
Å sitte her på denne vakre søndagen og høre ØNSKESTJERNA med Ø Blunck, da er livet perfekt. Huset er ganske ryddig, tv-en er helt av og vi lytter sammen. ....Eller rettere sagt : han snorker fordi julebordet har tatt på hans krefter....hihi...
Den vakre naturen burde ha kallet frem fotografen i meg, men jeg har MISTA LØSTA !
Hjelpes - er min innerste tanke...Hva har skjedd ? Uff...dette lover ikke bra for vårhalvåret...Tror kanskje jeg har dille en periode og så er det over ? Nei, nå må frua skjerpe seg betraktelig...Skyldes vel at jeg ikke får poeng for mine dritdårlige bilder tenker jeg...og da kommer panikken løpende..Ingen bryr seg om MEG - lille MEg - STORE MEG!!! Og så kjenner jeg at jeg blir sjalu - herregud - jeg er da voksen !!!!
Nå skal jeg i dag - søndag - gå en tur - nyte vinterværet og ikke knipse - legge bort alle tanker om motiver og ideer og bare N Y T E !!!
Så kommer vel fotointeressen igjen får jeg håpe.....
Tida går fort nå, julegavene er i boks så og si, bare gå i minibanken og putte i konvolutter. Kjipe gaver synes a mor men barna forlanger det så da går det vel greit i år.
Si fra hvis noen trenger personalshopper....jeg elsker å handle fine ting og pakke ned og lage dikt til julehilsningen !!
Hva ønsker fruen i år a tro ? Trenger jeg noe ? Nei ! Absolutt ikke - men skulle gjerne ha ny lampett i hallen, 60 mm objektiv, ettbensstativ fra Manfrotto, 2-4 og 8 NDfilter til kameraet med holder, macroobjektiv, 7 d hus, ny 23.6 skjerm til fotobehandling, cs 5, lightroom.....Men Elisabeth - hva holder du på med ? Synes du sa at du ikke trengte noe ?? Ja,ja,,,,man må vel ikke "lyve" for seg selv....hvem ønsker ikke noe ? Det er klar forskjell i det å trenge noe og det å ønske noe !!!
Den siste tida har gått med til barnepass av to tenåringer...Egentlig er vel uttrykket feil, de klarer seg utmerket selv med inn og utlåsing....Men jeg må få påpeke at tenåringer er utrolige dårlige til å slukke lys i rom de ikke oppholder seg i, og huset vårt har - mot nooormalen - vært opplyst som er lynkule i det siste....Litt påpeking av fakta så har tenåringen slukket masse lys etterhvert og uka gikk med mørkt hus etterhvert - også i kjelleren der det ikke skulle slukkes...Hehehe...Ja,  noe går da inn og så må vi korrigere litt og si at det og det må være på....Da kommer det: Først lærer dere oss å gå, så skal vi sitte stille, så lærer dere oss å prate, så skal vi tie stille, så lærer dere oss lysbrytere, så skal vi ha de av....Hvor blir det av verden sa tenåringen ??
Det beste med hele tenåringslivet og førjulstida er humoren og gleden de gir - jeg blir så raus av meg selv når jeg er sammen med livets kilde - barn og barnebarn og tantebarn og andres barn ! Jeg føler meg så ung og vital sammen med disse ! Livet er HERLIG dere !
Med smerte man føder men gleden er raskt på plass og snart venter vi nr 2 av barnebarn og da går vel bestemammaen av skaftet av glede ?
Gleder meg til nye runder med fotoknips av småtulle eller småtasse....Vi veit ingen hva det blir men min følelse er jente nr. 2. Det vil ikke min svigerdatter eller sønn høre noe på, de ønsker gutt ! Vi får se - en vakker vinterdag rundt 30. januar i det herrens år 2011.
I morgen - 6. desember - setter jeg juleølet mitt og det skal gjære godt til 23.12. da vi åpner vår første flaske - gleder meg ille....
Så begynner julepyntinga, stryking av duker og litt nystæshinnkjøp. Noe MÅ det være og i år blir det nye glasstrær for de andre vitrer og ryker så nå er de over og ut !
*Sjølia i Gautestad vinteren 2008 - Rakkestad kommune*
God førjulstid du der ute et sted !

4 kommentarer:

  1. Ja,ja, mor,- jeg skjønner at julestria har tatt litt knekken på hukommelsen din. Det er da ikke såå lenge siden Østfoldfotografen med plassering, heder og ære og et par rusleturer nedover trappa for å ta i mot bevis på sådant.. Du har ikke tjuvstarta på juleølbrygginga, vel? ;)

    Lyst og diller det svinger for de fleste. I dag er jeg "naturfotograf" inne i stua med stativ, polariseringsfilter, meiseboller og dertilhørende fugler i hagen og 75-300 mm linse. Synes du det høres så innmari fremadstormende, kreativt og motivert ut, da?? ;)
    Vi kommer sterkere tilbake i januar både den ene og andre av oss!
    Nyt adventstiden isteden du, og kos deg nå med familien og alt som hører til :)

    SvarSlett
  2. Hehehe....Hanne ja....tenk at tida går så fort siden Østfoldfotografen...To ganger gikk jeg i trappa og like mange ganger måtte jeg opp for Anette - venninna mi...
    Herlig at du har tatt initiativ....Sitter og ser på litt redigering av helgas bestemorbilder av barnebarnet som var på lørdagsbesøk..ble da noe brukbart..
    Vi får kose oss fremover og ha en god fotovinter !

    SvarSlett
  3. Drar du ikke poeng om dagen? Da jeg var regelmessig på fotoklubbmøtene, var det iallefall du som gikk av med seieren, så du var godt igang..=)
    Blir dårlig med poeng på meg i år.. Jeg har jo nesten ikke fått vært med på NOE etter at mannen min beg å jobbe så mye igjen, og verre skal det bli....
    Håper jeg får med meg juleavslutningen iallefall.

    Jeg skjønner heller ikke hva folk klager over ang kulda, -det har alltid væt svingninger. JEg er innstillt på 30kuldegrader i vinter også, og blir ikke overrasket i det hele tatt dersom den dagen kommer. Men håper bare bilen holder...! Forrige vinter måtte jeg stoppe ett lite stykke fra oss med svart røyk sivende ut fra dæsjbordet.. SKUMMELT var det. Og unga satt og gråt i baksetet av smerte, fordi kulden beit de i henda, enda de hadde masse klær på seg. 30minusgrader og defekt varmeapparat er ikke barnevennlig, og ikke mammavennlig for den saks skyld heller..

    Min ønskeliste ligner din..=) Tekniske ting som står i fokus der.. Men regner ikke med å få noen gaver, -aldri fått julegaver.

    SvarSlett
  4. Ja vi håper på at det blir en liten gutt denne gangen ja, Det er sikket og visst :D Men uansett så blir vi storfornøyde :D Så det er bare å se frem til slutten av januar eller begynnelsen av Februar hvis denne er like sta som vesla var :P

    SvarSlett